هوالمصور

فراخوان پنجاه و سومين دوره‌ی جشنوار‌ه‌ی بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد

فيلم آموزشی به لحاظ برخورداری از برجستگیهای زبان هنری، جذابيت ذاتی، تأثیر عميق عاطفی و هم‌زمان با آن،  ارتقای روحيه‌ی كنجكاوی، پرسشگری، اشتياق به درك خويش و جهانِ پيرامون به‌وسیله‌ی رسانه و با تأثیر شگرف بر شكل‌دهی به ارزش‌ها و باورهای عميقِ عمل‌ساز، در موقعيتی اثربخش نسبت به اهداف برنامه‌ی درسی ملی قرار دارد. به همین منظور، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش، پنجاه و سومين دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد را با اهداف زیر برگزار می‌کند:

  • شناسايی و معرفی برترین تولیدات علمی، آموزشی و تربیتی در عرصه فیلم و سینما با هدف کمک به ایجاد زمینه و بستری به‌منظور هدایت این تولیدات در سطوح ملی و بین‌المللی برای پشتیبانی از عرصه تعلیم و تربیت دينی و اخلاقی فضيلت‌محور و حمایت از آن‌ها؛

  • پشتیبانی هنری و تربیتی از جریان رسمی تربیت و یادگیری؛

  • ايجاد زمینه و بستری بر پایه عدالت‌ برای رشد و بالندگی ظرفیت هنری‌تربیتی معلمان و دانش‌آموزان فیلم‌ساز؛

  • گسترش نوآوری و خلاقیت و ارتقای سطح کیفی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی؛

  • توجه ویژه به مدرسه و فرایندهای آموزشی و تربیتی آن، به‌عنوان نهاد مهم تمدن‌ساز و تربیت‌کننده نسل آینده برای حل مسائل کشور.

محورهای جشنواره

جشنواره بین‌المللی فيلم رشد يك جشنواره موضوعي نيست. هر فيلمی با هر مضمونی که بتواند نکاتی ارزشمند از مفاهيم و حقایقِ عالم هستی را به شيوه‌ای شوق‌انگيز همراه با كشف و تجربه، مقابل ديدگان مخاطبان اين جشنواره قرار دهد، اثری درخور برای اين رويداد هنری‌آموزشی محسوب می‌شود. تلاش اين جشنواره «برگزيدن فيلم‌های دارای طراحی آموزشیِ هدفمند و كاربردی با بيانی خلاقانه و اثربخش» است؛ فیلم‌هایی که برای تربیت آینده‌سازان ایران اسلامی، نسبتی معنادار و واقعی با اهداف تربیتیِ میهن عزیز اسلامی‌مان و نهاد هویت‌سازِ مدرسه داشته باشند.

«اهداف عملیاتی و راهکارهای کلان سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» منابع الهام مناسبی هستند تا فیلم‌سازان علاقه‌مند به حضور در این رویداد بین‌المللی، به ایده‌هایی ناب، جذاب و بدیع دست یابند.

بخش‌های جشنواره

الف) بین‌الملل

در این بخش آن دسته از فیلم‌ها و آثاری پذیرفته خواهند شد که دغدغه‌مندان عرصه تعلیم و تربیت تولید کرده‌اند و به لحاظ محتوا و شیوه روایت، مسائل مرتبط با نهاد مدرسه و تعلیم و تربیت دينی و اخلاقی فضيلت‌محور را به تصویر می‌کشند.

ب) معلمان فیلم‌ساز

در این بخش آثاری پذیرفته می‌شوند که معلمان شاغل(با هر نوع رابطه استخدامی با آموزش و پرورش) یا بازنشسته تولید کرده باشند.

ج) دانش‌آموزان فیلم‌ساز

در این بخش آثاری به هیئت انتخاب راه خواهند یافت که دانش‌آموزان تولید کرده و در جشنواره فیلم دانش‌آموزی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش (فردا) انتخاب و تأیید شده باشند. فیلم‌هایی که در سایر جشنواره‌های تخصصی دانش‌آموزی انتخاب شده باشند یا به‌صورت آزاد ثبت‌نام کنند، در صورت دارابودن شرایط لازم، پذیرفته خواهند شد.

بخش‌های ویژه
  1. مدرسه؛ مبدأ پیشرفت تمدن‌ساز ايرانی-اسلامی و الهام‌بخش برای جهان:

در این بخش آثاری که به مدرسه، به‌عنوان نهادی برای «هویت‌بخشی به فعالان عرصه تربیت در جهان » و «رشد نگاه جهانی‌اندیشی» نگاهی نو دارند، بررسی و از آن‌ها تقدیر ویژه می‌شود.

  1. نشان ویژه‌ی معلم:

نشان ویژه‌ی این بخش به آثاری اهدا خواهد شد که به موضوع مقام و جایگاه معلمان سرافزار و تکریم آنان می‌پردازند.

  1. نشان ویژه ایثار و ازخودگذشتگی:

در این بخش، به آثاری که به مفهوم «ایثار، ازخودگذشتگی، پاسداری از میهن و بذل جان برای حیات و نجات دیگران» تأکید کنند، نشان ویژه اهدا خواهد شد. دبیرخانه جشنواره در هر دوره‌ یک شخصیت یا مصداق خاص را به‌عنوان نماد این نشان ویژه انتخاب می‌کند.در این دوره نشان ویژه ایثار و ازخودگذشتگی به آثاری اختصاص خواهد داشت که به دفاع از مردم و کودکان مظلوم غزه پرداخته است.

  1. جوایز ویژه نهادها و دستگاه‌ها:

در هر دوره، شورای سیاست‌گذاری جشنواره، از بین حامیان (وزارتخانه‌ها، نهادهای بین‌المللی، سازمان‌ها، دستگاه‌ها، مؤسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی)، مواردی را بر اساس اولویت‌های جشنواره انتخاب و به فیلم‌های برگزیده در این موضوعات جوایز بخش حامیان را اهدا خواهد کرد. موضوعات مشمول جایزه در بخش حامیان در دوره پنجاه و سوم به این شرح هستند:

الف) خانواده و جوانی جمعیت؛

ب) فرهنگ کار، کارآفرینی و تعاون؛

ج) پیوند نماز، مسجد و مدرسه؛

د) آسيب‌های اجتماعی با رويكرد صيانت از حقوق كودك؛

ه) آسیب‌های فضای مجازی.

قالب آثار

داستانی (کوتاه/ بلند)؛

مستند (کوتاه/ بلند)؛

پویانمایی (کوتاه/ بلند)؛

فیلم‌نامه.

جوایز

در آیین اختتامیه جشنواره، برگزیدگان در چند دسته معرفی می‌شوند و تندیس، دیپلم افتخار، لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره را دریافت خواهند کرد:

- بهترین آثار از نگاه هیئت داوران؛

- جوایز بخش‌های ویژه؛

- جوایز بخش حامیان جشنواره.

چگونگی فرستادن فیلم به جشنواره
  1. متقاضیان برای ارائه اثر خود ابتدا باید در سامانه جشنواره به نشانی eff.roshd.ir ثبت‌نام کنند.

  2. پیوند (لینک) اثر و یا خود اثر را در سامانه بارگذاری کنند.
تلفن دبیرخانه: 77501097-021

نشانی الکترونیکی: eff53@roshd.ir

 دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

 مهر 1402 - تهران