*پرنده صلح، پیام‌رسان کودکان گرفتار جنگ

به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، عطیه احمدی آموزگار آموزش و پرورش در حاشیه پنجاه‌و‌سومين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد، با اشاره به اینکه اثر وی درمورد جنگ و صلح است گفت: نام اثر پویانمایی که در این دوره از جشنواره رشد ارائه کرده ام، * پرنده صلح * است. در این اثر، داستان پرندگانی را روایت کرده‌ام که در تلاش برای ایجاد صلح هستند ولی دست‌های پشت پرده جلوی آنها را می گيرد و در انتها گورستانی از این پرندگان می‌بینیم. این، یعنی ما می‌دانیم در دنیای امروزی خودمان افرادی هستند که نمی‌گذارند دنیا به آرامش و صلح برسند.

او ادامه داد: بنده به عنوان معلمی که پویانمایی را آموزش می دهد، این دغدغه را دارم که با اندیشه و آگاهی کامل، فرهنگی را گسترش بدهم. ایده این پویانمایی که امسال تقدیم جشنواره کرده‌ام هم با دیدن چند عکس از کودکان گرفتار جنگ، در ذهن من کلید خورد. پیام این پویانمایی نشان دادن مظلومیت کودکان تمام دنیا در جنگ است که البته این روزها نمود مظلومیت آن را، در جنگ اسرائیل با كودكان فلسطین می‌بینیم. کودکانی که بیگناه از بین می روند.

*یقین دارم هرجای دنیا جنگی است، آمریکا در آن دخالت دارد

عطيه احمدی ضمن بیان اینکه، در دنیا هرجا حرف از جنگ است، آمریکا دستی دارد، گفت: در این پویانمایی، دست‌های پشت پرده که منظورم آمریکا است را با نشان دادن یک اسکناس دلار به مخاطب نشان دادم. یقین دارم هرجای دنیا جنگی است، آمریکا در آن دخالت دارد. اگر حضور فیزیکی و نظامی نداشته باشد قطعا تسلیحات آن در جنگ در حال استفاده هستند. حتی در یک مستند دیدم که سربازان متجاوز در جنگ از کنسرو‌های آمریکا استفاده می کردند. این یعنی این کشور به دنبال منفعت خود بوده و هست. منافع اقتصادی، سیاسی و همچنین منافع جفرافیایی و سلطه‌گری او این موضوع را تشدید می‌کند. به این جمله امام راحل اعتقاد دارم که آمریکا شیطان بزرگ است.

این معلم با تاکید بر اینکه برای بیان مطالب به صورت فیلم به دانش‌آموز، فیلم‌ساز باید معتقد باشد، گفت: نسل جدید با تغییرات زیادی پیش روی ماست و ما به عنوان آموزش دهنده، نمی‌توانیم تنها به کتاب و آموزش از روی کتاب بسنده کنیم. باید به سمت رسانه های دیگر رفت چرا که هم اکنون، جنگ جنگِ رسانه هاست. باید به دانش‌آموز فرصت بدهیم، فرصت بحث بدهیم و حتی اجازه بیان مواردی که در فضای مجازی می‌بیند. گاها این اطلاعاتی که در فضای مجازی منعکس می شود غلط است و ما باید سر این موضوع با دانش‌آموز بحث و بررسی داشته باشیم و خود او را به سمت صحت‌سنجی اطلاعاتي كه شبانه‌روز و بي‌وقفه با آن مواجه مي‌شود، سوق دهیم.

اين ارسال كننده اثر، در پاسخ به این سوال که سینما چه تاثیری در آموزش دارد؟ گفت: فیلم در ضمیر ناخودآگاه آدم‌ها تاثیر می گذارد و بعضا حتی در زندگی بزرگترها هم یک فیلم چراغی را در ذهن مخاطب روشن می کند. وجود آثاری که پشت سر آن ایده وجود دارد برای نظام آموزش ما لازم و ضروري است.

او ادامه داد: به عنوان مدرس و معلم، معتقدم که روش تدریس در کشور ما نیازمند تحول فراوانی است. باید آموزش دو طرفه باشد تا بتوانیم ارتباط مثبت بگیریم. یادمان نرود که انسانیت بسیار مهم‌تر از تخصص است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *